MOCIÓ DEMANANT LA MODIFICACIÓ DE LA LLEI DE TELECOMUNICACIONS PEL QUE FA AL PAPER DELS AJUNTAMENTS

La nova llei general de telecomunicacions, aprovada al Congrés gràcies als vots de PP, PSOE i CiU, facilita a les operadores l’expropiació forçosa de terrats particulars i altres propietats privades i públiques per a la col·locació d’antenes de telefonia mòbil « quan resulte necessari per a la instal·lació de la xarxa i no hi hagi una altra alternativa tècnica o econòmicament viable». Des de Compromís considerem que amb aquesta llei es deixa als ciutadans desemparats i lleva tota competència als ajuntaments.

En l’anterior llei ja constava la figura de l’expropiació forçosa, però amb prou feines tenia rellevància i en la pràctica era impossible aplicar-la si els ajuntaments s’oposaven. Ara sí que l’han posat en valor, i a més han despullat de competències als municipis, ja que aquestes xarxes són considerades determinacions estructurants, pel que són obres d’interès general, i estan al mateix nivell que un hospital o que una carretera».

A partir d’ara, tampoc serà necessari que els ajuntaments atorguen llicències municipals d’obres i d’activitat perquè les companyies puguen instal·lar les antenes, ni tampoc caldrà realitzar estudis d’impacte ambiental, ja que n’hi haurà prou amb que el Ministeri de Indústria hagi aprovat prèviament  un pla de desplegament o instal·lació de xarxa en el qual es contemplen aquestes infraestructures. Les companyies només estan obligades a presentar una “declaració de responsabilitat” en la qual certifiquen que compleixen els requisits exigits per la nova llei.

Es deixa als veïns sense mecanismes per defensar-se davant la col·locació d’antenes.

Per tant, proposem al Ple de l’Ajuntament de Sollana els següents

ACORDS

PRIMER.- Rebutjar la modificació de la llei general de Telecomunicacions pel perjuí que causa a l’administració local amb el conflicte de competències que crea, en quan al control i autorització de la instal·lació d’aparells de distribució de la senyal de telefonia i la manca de control ambiental que es produirà sobre les mateixes en quan a les radiacions electromagnètiques que produeixen.

SEGON.- Instar al Govern Espanyol a la modificació de la Llei general de Telecomunicacions, de manera que permeta als ajuntaments formar part del procés d’instal·lació d’antenes, per garantir d’aquesta manera mecanismes de defensa de la ciutadania davant de les companyies de telefonia.

Sollana, a 8 de Juliol de 2014

SENYOR  ALCALDE  DEL  M. I.  AJUNTAMENT  DE  SOLLANA