MOCIÓ EN DEFENSA DEL COMERÇ LOCAL

EXPOSICIÓ DE MOTIUS

El Reial Decret Llei 20/2012, de 13 de juliol, de mesures per garantir l’estabilitat pressupostària i el foment de la competitivitat, ha desenvolupat un nou marc de referència en els horaris comercials que suposen una greu amenaça per al comerç mediterrani i de proximitat.

La nova normativa amplia el règim horari dels comerços, situant-lo en 90 hores com a mínim, mentre que a la legislació autonòmica aquesta limitació era màxima. Així mateix amplia la superfície d’exposició del comerç que pot gaudir de llibertat horària, de 150 a 300 metres quadrats de forma general, quan a la nostra legislació depenia de l’activitat i el sector. No només això, aquest decret amplia a 16 els diumenges i festius d’obertura comercial, i indica que no podran ser inferiors a 10, el nombre de diumenges on els comerços podran obrir. El que abans era el límit màxim, ara esdevé el límit mínim obligatori.

Aquestes mesures, segons el govern del PP tenen com objectiu millorar la competitivitat del sector comercial, però el que realment aconsegueixen és afavorir el comerç a les grans superfícies i supermercats i enfonsar el comerç tradicional. El petit comerciant de poble o de barri s’enfronta a la competència de les grans superfícies, per una banda, i a la proliferació d’establiments de queviures i conveniència xinesos (o d’altres ètnies), que fan que el comerç local es veja amenaçat.

Els treballadors i treballadores de les grans superfícies també pateixen les conseqüències de l’ampliació dels horaris, en una disminució dels seus drets laborals i de les hores de descans a les que tenen dret.

La liberalització d’horaris comercials és no voler veure el vertader problema que no és d’oferta ni d’hores, és un problema de demanda, no hi ha renda disponible i per tant no hi ha consum.

Per altra banda, a Sollana portem quasi dos anys de legislatura i, hui en dia, podem dir que el govern local no ha dut a terme cap mesura per suportar el petit comerç del nostre poble, deixant que els nostres comerciants cada vegada s’ofeguen més per les mesures que el seu propi partit els està imposant.

Si el comerç local de Sollana no tenia prou amb la pujada de l’IVA, l’IBI i altres impostos, ara se’ls afegeix la pèrdua de competitivitat front a les grans superfícies comercials. Els responsables polítics hem d’estar al costat dels xicotets comerciants i emprenedors que són els qui creen ocupació real i amb condicions dignes i, per això, des del nostre grup municipal volem recolzar el comerç local, front la passivitat del govern local.

És per tot allò exposat que es realitza la següent proposta d’acord.

ACORD

El Ple de l’Ajuntament de Sollana, a proposta del grup municipal Bloc-Compromís:

1. Rebutja l’ampliació de la llibertat d’horaris comercials desenvolupada pel Reial Decret Llei 20/2012.
  2. Insta el govern local a constituir una Associació de Comerciants Locals.
  3. Insta el govern local a que, amb la col·laboració de l’Associació de Comerciants Locals, porte endavant polítiques actives de foment i promoció del comerç local, com ara, la celebració de fires o mercats específics, ajudes als nous emprenedors…

Sollana, a 10 d’Abril de 2013

SENYOR  ALCALDE  DEL  M. I.  AJUNTAMENT  DE  SOLLANA