MOCIÓ  PER  EXIGIR  EL  PAGAMENT  DE  L’IMPOST  DELS  BENS  IMMOBLES  A  L’ESGLÉSIA  CATÒLICA, ALTRES  CONFESSIONS   RELIGIOSES  I  ENTITATS  EXENTES

ARGUMENTARI

El dèficit i la caiguda de l’activitat econòmica espanyola és conseqüència d’una inadequada gestió de les institucions públiques, de l’espoli desenvolupat pels mercats, els especuladors i els bancs, de la permissivitat per a la circulació de diner negre i per l’enorme frau fiscal existent. Tot això està recaient, exclusivament, sobre les esquenes de la ciutadania, que pateix: un atur imparable, amb l’augment de la pobresa, una perillosa retallada de drets socials bàsics, l’augment de l’IRPF, al costat de la baixada unilateral dels salaris i l’augment de diversos impostos, inclòs l’impost de béns immobles (IBI).

El RDL 20 de 30.12.11 de mesures urgents en matèria pressupostària, tributària i financera per a la correcció del dèficit públic, insta les corporacions locals a pujar l’IBI d’entre el 4 i el 10%. Un fet que s’agreuja amb les exempcions fiscals de què gaudeixen diverses entitats, especialment l’església catòlica (que és la major posseïdora de béns immobles) i altres confessions. El frau fiscal i l’exempció d’impostos com el de l’IBI i altres, grava enormement a les nostres arques municipals, fet que considerem enormement injust, i més quan en l’Ajuntament de Sollana la pujada de l’IBI serà del 6%,

L’Església Catòlica no només segueix rebent milions d’euros en ajudes de l’Estat (aportació directa, IRPF, salaris de docents, concerts, etc) sinó que, com hem dit, es troba exempta de pagar l’Impost de Béns Immobles (IBI) per la totalitat dels seus immobles.

L’article 62 del Reial Decret Legislatiu 2/2004, de 5 de març, pel qual s’aprova el text refós de la Llei reguladora de les hisendes locals, parla de les exempcions de l’IBI. I en el punt c diu que estaran exempts “Els de l’església catòlica, en els termes previstos en l’Acord Espanyol i la Santa Seu sobre Assumptes Econòmics de 3 de gener de 1979, i els de les associacions confessionals no catòliques legalment reconeguts, en els termes establerts en els respectius acords de cooperació subscrits en virtut del que disposa l’article 16 de la Constitució. “Aquesta exempció total i permanent de la contribució territorial urbana afecta temples i capelles, residències de bisbes i sacerdots, oficines, seminaris i convents.

Actualment, i d’acord amb els informes existents sobre això, s’estan deixant d’ingressar d’entre uns2.000 auns 3.000 milions d’euros anuals (segons tots els càlculs) en concepte d’IBI per no exigir el pagament del mateix a l’Església Catòlica. Només l’Ajuntament de Madrid segons va manifestar Ruiz Gallardon ingressaria més de 300 milions.

Cal fer constar que, quan parlem d’immobles de l’Església, no només parlem de temples, hospitals i centre d’educació que en depenen, sinó també d’habitatges, locals de tot tipus, places d’aparcament i solars titularitat de l’Església. En aquests moments en què tots hem de fer pinya, és inconcebible mantenir situacions de privilegi específiques.

La realitat obliga fins i tot al Govern de l’Estat de major percentatge de població catòlica d’Europa (Itàlia), presidit pel tecnòcrata catòlic Mario Monti, a exigir a la jerarquia eclesiàstica del seu país el pagament de l’impost de béns immobles de tots els edificis i béns que no es dediquen al culte.

Per tot açò, el grup municipal de Bloc-Compromís presenta les següents:

PROPOSTES D’ACORD

L’Ajuntament de Sollana exigeix al Govern Central i les Corts Generals que, a través de la Llei de Pressupostos que s’està debatent per a l’exercici del 2012, se suprimisca de la Llei d’Hisendes Locals, l’exempció de l’IBI a l’Església Catòlica i altres confessions religioses, així com a les seues organitzacions i centres d’ensenyament i proselitisme religiós.

1. L’Ajuntament de Sollana insta les Corts Generals a què deroguen els acords de l’Estat espanyol amb la Santa Seu, especialment el d’Afers Econòmics, ja que aquesta entitat religiosa els incompleix, i que s’obligue a l’autofinançament de l’església catòlica, com es contempla en aquests Acords i conseqüentment a això s’elimine de l’IRPF (impost de la renda) la casella d’assignació a l’església catòlica.
  2. L’Ajuntament de Sollana insta les Corts Generals a fer les modificacions pertinents en la Llei d’Hisendes Locals, en la Llei de Mecenatge i Fundacions, i altres normes locals i lleis estatals i autonòmiques, per evitar injustificables exempcions de l’IBI i d’altres impostos a l’església catòlica i altres confessions religioses.
  3. L’Ajuntament de Sollana es compromet a fer un cens dels béns immobles rústics i urbans que estan censats i registrats a nom de l’església catòlica i d’altres confessions religioses, a més, de totes les entitats beneficiàries de l’exempció de l’IBI; amb l’objectiu de procedir a l’actualització del padró, si s’escau, i girar l’impost quan el bé immoble no s’utilitze per a l’ús pel qual el fa estar exempt, així com de les seues entitats i associacions afins.
  4. Que l’estat espanyol compense econòmicament als Ajuntaments per totes les exempcions de l’IBI regulades per les legislacions estatals vigents i que provoquen una reducció dels ingressos municipals.
  5. Traslladar al Congrés dels Diputats i al Govern de l’Estat els presents acords.

Sollana, a 14 de Juny del 2012

SENYOR ALCALDE DEL M.I. AJUNTAMENT DE SOLLANA